Beskrivelse af
EV-kollegiet

Her kan du gå til vores side om EV-kollegiet for elever og forældre

1. Målgruppe

EV-kollegiet er et tilbud til unge mennesker, der ønsker at bo i et trygt og støttende miljø, hvor de kan udvikle sig både personligt og socialt. Man kan bo i EV-kollegiet, hvis man er i gang med stu, fgu eller egu.

Vi tilbyder et opgangsfællesskab, hvor den enkelte beboer har sin egen lejlighed med eget toilet og bad, hvor den unge samtidig kan være en del af et fællesskab med andre unge, der også bor på kollegiet.

En af de helt store fordele ved kollegiet er, at det giver mulighed for at træne det at bo selv, inden man skal ud at bo i egen lejlighed, uden for kollegiet, hvor der ikke vil være det samme personale til stede, og hvor det sociale fællesskab ikke er lige udenfor døren. På EV-kollegiet er der altid mulighed for at møde andre unge, deltage i sociale arrangementer og få støtte og hjælp fra personalet.

Kollegiets målgruppe er unge mennesker i alderen 17-28 år, med følgende problemstillinger:

  • Psykisk sårbarhed
  • Lav selvtillid og selvværd
  • Kognitive udfordringer og forsinket udvikling
  • Autismespektrumforstyrrelse
  • ADHD
  • Tilknytningsproblematikker
  • Omsorgssvigt

Det er vigtigt at understrege, at vores kollegie ikke er egnet til unge med et aktivt misbrug, svære psykiatriske problemstillinger, der kræver behandling, eller unge der er kriminalitetstruede, eller har en kriminel baggrund.

Personalet er ikke fysisk til stede, i alle døgnets timer, og det er derfor vigtigt, at beboerne kan håndtere en vis grad af selvstændighed og ansvarlighed. Dette inkluderer at kunne tage vare på sig selv i dele af sin fritid, uden der nødvendigvis er personale til stede. Man skal selv, delvist, kunne planlægge og udføre daglige opgaver såsom lettere madlavning, tøjvask og holde orden på sit værelse.

Som beboer på kollegiet, er et vigtigt fokuspunkt bl.a også at øve, det at kunne respektere og tage hensyn til andre beboere og deres forskelligheder. Dette inkluderer at kunne kommunikere på en konstruktiv måde og finde fælles løsninger på eventuelle udfordringer eller konflikter, der måtte opstå.

Det er også vigtigt, at man er i stand til at kontakte personalet via telefon, hvis man har brug for hjælp eller støtte, når personalet ikke er fysisk til stede. Desuden skal de unge være i stand til at tage vare på sig selv om natten, da der ikke er personale til stede. Her er dog mulighed for at komme i kontakt med nattevagten på vagtelefonen.

2. Visitation

Forud for opstart på Erhvervsskolen Vestjylland sker der altid en visitation, hvor der tages stilling til målgruppe og støtte behov, i samarbejde med visiterende kommune.

Der kan købes indsatser efter servicelovens §§ 85 og 83.

Det er vigtigt at pointere, at den kommune, som ønsker at støtte en ung i at komme til at bo på kollegiet, skal være indstillet på, fortsat at være både handle og betalingskommune, på trods af, at den unge skifter adresse og dermed får egen bolig i anden kommune. Kommunen skal altså både beholde støtte efter serviceloven, uddannelse og ydelse i egen kommune. Der skal laves en mellemkommunal samarbejdsaftale med Ringkøbing-Skjern, inden den unge kan flytte ind på kollegiet.

Vi er klar over, at den mest anvendte procedure i sager, hvor en ung flytter i egen bolig i anden kommune og med et støttebehov under 15 timer pr. uge, er at overgive sagen til den kommune, som den unge flytter til. Der er dog mulighed for at benytte retssikkerhedslovens §9 stk. 9, som en undtagelse for dette.

Retssikkerhedslovens § 9, stk. 9

I henhold til retssikkerhedslovens § 9, stk. 9, kan der indgås aftale om, at den tidligere handlekommune fortsat skal være handlekommune (og dermed betalingskommune) for borgeren. § 9, stk. 9:

“Den kommune, der efter stk. 1-6 og 11-13 er handlekommune, kan indgå aftale med borgerens tidligere handlekommune om, at sidstnævnte fortsat er handlekommune, når der er særlige grunde til det, og med samtykke fra borgeren.”

Særlige grunde

I henhold til retssikkerhedslovens § 9, stk. 9, kan der indgås aftale om, at den tidligere handlekommune fortsat skal være handlekommune (og dermed betalingskommune) for borgeren.

§ 9, stk. 9: 

“Den kommune, der efter stk. 1-6 og 11-13 er handlekommune, kan indgå aftale med borgerens tidligere handlekommune om, at sidstnævnte fortsat er handlekommune, når der er særlige grunde til det, og med samtykke fra borgeren.”

“Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af, hvornår der foreligger særlige grunde, men dette vil fx være tilfældet, når der er behov for en fortsat social indsats (pleje, hjælp til genoptræning, uddannelse o.l.)

  • aftalen er med til at sikre borgeren kontinuitet i den sociale indsats,
  • flytningen til den nye kommune er sket som et led i den tidligere opholdskommunes sociale indsats, eller
  • det er planen, at borgeren ikke skal bo varigt i den aktuelle opholdskommune, men efter kortere eller længere tid skal videre, enten tilbage til den oprindelige opholdskommune, eller udsluses til en anden kommune.” (Fra lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 1. Tilsvarende er gengivet i vejledningens afsnit VI)

I vejledningen til retssikkerhedsloven er følgende herudover præciseret om boform mv.:

”Det er ikke nødvendigt, at der er tale om ophold i en boform efter serviceloven. Det kan også være et privat organiseret tilbud, der tjener samme formål, når aftalen er med til at sikre en kontinuitet i

sagsbehandling og hjælp til den pågældende.” (Fra Vejledningen pkt. 360)

Visitationsprocedure

  • Kontakt fra myndighed
  • Gennemlæsning af relevante sagsakter
  • Samtale med den unge, som en del af vores målgruppe vurdering
  • Drøftelse med myndighedsrådgiver vedr. evt. støttebehov
  • Ved enighed mellem myndighed, uu-afd. og ydelsesafd., den unge og Erhvervsskolen Vestjylland, aftales indflytningsdato og eventuelle støtteforanstaltninger.

Tag meget gerne kontakt til os, hvis du har spørgsmål vedr. målgruppe og visitering.

3. Takster

Indledning

Taksterne benyttes i forbindelse med aftaleindgåelse og omhandler støtte efter Servicelovens §85 og §83 eller Barnets lov §32. Taksterne beskriver vores prisberegning og er udarbejdet for at skabe gennemsigtighed og sammenhæng mellem timepris og den faglige indsats omkring den enkelte unge. Ønsker du at se beskrivelsen af vores pædagogiske metode, så klik her.

Takststruktur / beregningsmetode.

Vores takststruktur er baseret på henholdsvis et timeantal og en timepris.
Timeantal dækker over antallet af bevilligede støttetimer til den enkelte elev, på baggrund af myndigheds vurdering af behovet.
Timeprisen dækker over den faktiske kostpris som vi beregner i forhold til at levere den aftalte støtte.

Timepris

Timeprisen udgør 435,- pr. time, i 2024 pris.

I timeprisen indgår følgende:

  • Visitation
  • Dokumentation af forløb
  • Administration
  • Kontorhold
  • Forsikringer
  • Licenser og abonnementer
  • Et årligt statusmøde
  • Overlap mellem medarbejdere
  • Kurser og efteruddannelse
  • Medarbejderes afvikling af ferie, sygdom, helligdage
  • Ledelse af det pædagogiske personale
  • Vedligehold af lokaler til det pædagogiske personale
  • Tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant

 

Vagttelefon

Der er mulighed for tilkøb af vagttelefon, i tidsrummet 14.30 – 07.30.
Månedsprisen udgør kr. 995.

Opfølgning

Ved ønske om køb af ovennævnte ydelser kontaktes vores sagsadministration.
Efter myndigheds vurdering af støttebehov, afgiver Erhvervsskolen Vestjylland et tilbud på prisen. Efter forhandling af tilbuddet, indgås der aftale om indsatsen.

4. Kontakt

Erhvervsskolen Vestjylland står altid til rådighed for yderligere dialog, spørgsmål eller behov for uddybning af dokumentets indhold.

Du er altid velkommen til at kontakte os, for et besøg og en rundvisning, eller for at høre mere om vores tilbud. Ring eller skriv til Mette eller Tina, så finder vi sammen et passende tidspunkt, for et besøg.

Du er også velkommen til at henvende dig for sparring, hvis du ønsker at drøfte en mulig kursist eller elev med os, eller er tvivl om vedkommende vil kunne have gavn af et forløb hos os. Vi ser frem til et konstruktivt samarbejde omkring levering af støtteydelser, der tilgodeser den enkelte borgers behov bedst muligt.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Mette Ulnits

Ansvarlig for sagsadministration

30 43 10 01
[email protected]

Tina Skovby

Socialrådgiver

30 31 20 86
[email protected]

Indkøbskurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0