Davey får sin Drøm Opfyldt

Daveys historie er fortalt på TV, sociale medier og artikler online og på tryk. Du finder links til alt materialet i bunden fortællingen.

Davey får sin drøm opfyldt

Davey er ordblind, har dansk som sit andetsprog. Måske er det derfor at han mange gange har fået at vide, at han aldrig ville få sin store drøm opfyldt. Nemlig at blive lastbilchauffør. Men det lavede 3 år på Erhvervsskolen Vestjylland om på.

Davey er i dag chauffør ved Meldgaard Miljø A/S i Ringkøbing-Skjern kommune, og er snart færdig med sin chaufføruddannelse. Det er Daveys store drøm at køre lastbil, men det lå absolut ikke kortene da Davey startede som elev på Erhvervsskolen Vestjylland.

Davey havde nemlig mødt skepsis i sit bagland og fået at vide af flere forskellige mennesker, at han ikke ville være i stand til at tage kørekortet til lastbil. Og da Davey startede på Erhvervsskolen Vestjylland, havde han ikke troen på, at det kunne lade sig gøre. Og slet ikke med hollandsk som sit førstesprog og ordblindhed i bagagen.

“Der er rigtig mange som havde sagt, at jeg ikke kunne tage det (lastbilskørekortet red.), og at man virkelig skulle læse til det.”

Enok Linde er praktikansvarlig og har været kontaktperson for Davey på Erhvervsskolen Vestjylland kan sagtens huske hvordan han oplevede den første tid af Daveys STU.

“Da han begyndte her var han en usikker, ung mand. Han brugte facaden og sin humor for at dække over sin usikkerhed.”

Men Enok og de andre faglærere opmærksomme på de styrker Davey havde, og fik dem trukket frem i lyset.

“Han havde ikke selv troen på, at han kunne komme til at bidrage og forsørge sig selv. Han havde brug for at få tanket noget selvtillid på og for at få at vide, at han er god nok, som han er. “

Sideløbende med at have sin daglige gang som elev på landbrugslinjen, så har Davey også været i en række forskelligartede praktikker. Og det var særligt hos én virksomhed at der var noget som føltes rigtigt for Davey; og det var Meldgaard Miljø A/S.

Davey har været elev på landbrugslinjen i sine tre år på Erhvervsskolen Vestjylland
Enok er faglærer på landbrugslinjen og er sammen med socialrådgiver Joan Dejgaard ansvarlig for elevernes erhvervspraktikker.

Her var Davey i erhvervspraktik som renovationsmedarbejder – et arbejde som man skal have et lastbilskørekort for at bestride. Derfor sad han ikke selv bag rattet under praktikken.

Og her begyndte drømmen om at køre lastbil at røre på igen inde i Davey. Og efter at have fortalt om det til Enok blev han bakket op af. Enok troede på Davey at han var i stand til at tage lastbilskørekortet. Også selv om der var modstand hos Daveys sagsbehandler, da da Daveys ønske om at få job som lastbilchauffør ved Meldgaard Miljø A/S kom Daveys sagsbehandler ved kommunen for øre.

“Så ryster sagsbehandleren på hovedet og siger: “Det holder aldrig, for han ville skulle op klokken fire om natten og cykle ti kilometer fra Borris til Skjern – det går ikke”. Men jeg sagde, at jeg tror på det”, fortæller Enok.

Fra Daveys dimission sommeren 2022

"Nogle gange sidder jeg og tænker, om det virkelig kan passe at jeg er nået så langt." - Davey

Og det havde Enok god grund til. Davey tog de skæve arbejdstider i stiv arm og tog det lastbilskørekort der skulle til, for at kunne få jobbet. Og beviste over for sig selv og sit bagland, at han kunne gå efter dine drømme… og nå dem!

I er Davey nemlig i ordinær beskæftigelse hos Meldgaard Miljø A/S, har et lastbilkørekort og er i gang med den 2 og et halvt år lange chaufføruddannelse.

“På grund af den hjælp jeg fik på skolen, lærte jeg at forstå tingene på en bedre måde. Nogle gange sidder jeg og tænker, om det virkelig kan passe at jeg er nået så langt.”
Jeg kan godt lide arbejdet, fordi jeg kan lide at tale med folk, møde nye og snakke med kollegaer hver dag - og køre lastbil,

I er Davey nemlig ansat i ordinær beskæftigelse hos Meldgaard Miljø A/S, har et lastbilkørekort og er i gang med den 2 og et halvt år lange chaufføruddannelse.

“Man skal tro på sig selv og holde fast i, det man vil, og ikke lade andre sige noget andet.”

Nyhedsudsendelse fra TV Midt og Vest:
Indslaget om Davey starter 7 minutter og 14 sekunder inde i udsendelsen

Magasinet for Unge med Særlige Behov:
Artikel på side 10, 11 og 12.

Indkøbskurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle