Beskrivelse af stu

Her kan du gå til vores side om stu for forældre og elever

1. Indledning

I planlægningen af undervisningen, tager vi udgangspunkt i de unges individuelle behov. De unge har individuelle undervisningsskemaer, som de kan tilgå via vores hjemmeside. De kan også ugentlig få den i papirform.

Der er mulighed for undervisning i op til 30 timer pr. uge, 41 uger om året – altså op til 1230 timers undervisning årligt. Undervisningstiden foregår fra kl. 8.00 – 14.30 mandag til torsdag og fra kl. 8.00 – 12.00 fredage. Efter aftale med den unge og den unges stu vejleder, kan der dog laves afvigelser fra dette antal timer, hvis den unge har brug for et mindre timetal.

Timetallet er inkl. pauser, da de unge, i pauserne, også er sammen med personalet og trænes og guides i personlige og sociale kompetencer.

Vores undervisning foregår primært på vores praktiske linjer, men der er også undervisning i forskellige almene fag og valgfag, som er beskrevet i et andet afsnit.

Vi prioriterer at have faguddannet personale på vores linjer, så den praktiske undervisning afspejler et realistisk undervisnings- og beskæftigelsesmiljø. For at understøtte den individuelle tilgang til den enkelte, har vi desuden et pædagogisk team, som er med i tilrettelæggelse og udvikling af den praktiske undervisning. Teamet yder både sparring til personalet og til de unge, for at sikre høj fokus på de unges trivsel og udviklingspotentiale, både personligt, socialt og fagligt.

Når elever starter på skolen, tilbydes de en afklaringsperiode, hvor de kan afprøve de linjer den enkelte elev ønsker.

Efter afklaring, er eleven fast tilknyttet én linje i sin stu, dog med mulighed for at skifte linje, hvis der er brug for det.

På Erhvervsskolen Vestjylland tilbydes forskellige fag som tilvalg. Den enkelte elev deltager i de almene fag, som giver mening, i forhold til den enkeltes ønsker og de mål og delmål, der er aftalt i forløbsplanen.

Hvis eleverne undervises i skolefag, så som dansk og matematik, foregår det på små hold med max. 6 elever. Skolen stiller de nødvendige hjælpemidler til rådighed i denne undervisning.

Vi forsøger, så vidt det er muligt, også at integrere dansk og matematik i den praktiske undervisning.

2. Visitation og målgruppe

For at sikre os, at vi får matchet de unges behov for støtte og udvikling og vores stu tilbud, arbejder vi med en visitationsmodel:

  • Kontakt fra uu-vejleder
  • Rundvisning og interview med både fagpersoner og netværk
  • Gennemgang af relevante sagsakter
  • praktik
  • Samlet status på alle indsamlede data og aftale om stu forløb

Elevgrupper:

  • Unge med særlige læringsforudsætninger og særlige behov
  • Unge med kognitive udfordringer og forsinket udvikling
  • Unge med adhd og-/eller autisme
  • Unge med tilknytningsproblematikker og omsorgssvigt
  • Unge med medfødt hjerneskade eller med senhjerneskade
  • Unge med udfordringer i forhold til psykisk sårbarhed, lavt selvværd og lav selvtillid

Elevgrupper, som ikke er i målgruppe

  • Unge med aktivt misbrug
  • Unge med omfattende psykiatriske diagnoser
  • Unge, som for nyligt har begået kriminalitet eller er i høj risiko for at begå kriminalitet
  • Unge med omfattende fysiske handicaps

3. Linjeundervisning i Borris

Køkken, service og butik

Undervisning i køkkenet tager udgangspunkt i praktisk undervisning i et produktions- skolekøkken, hvor eleverne tilbydes undervisning i kold og varm mad, bagning, serviceopgaver, samarbejde, arbejdsmiljø og sikkerhed og undervisning i personlig hygiejne.

Vi har fokus på at lave sund og varieret kost sammen med eleverne og laver maden fra bunden, så eleverne får indblik i, hvordan man selv kan lave forskellige retter.

I køkkenet tager vi udgangspunkt i elevernes interesse og der arbejdes ud fra dette sammen med elevernes individuelle delmål.

EV-shoppen er skolens egen butik, som ligger ved skolen i Borris. Butikken har åben 2 eftermiddage om ugen. I butikken sælges en blanding af egne produkter fra køkkenet, fra værkstedet og fra landbrug. Derudover kan der købes brugskunst. Køkkenet har det overordnede ansvar for butikken og for de ordrer på mad, som bestilles via vores hjemmeside. Eleverne kan være med i mange forskellige opgaver i butikken, så som opfyldning, udpakning og prismærkning af nye varer, ekspedition af kunder, skift af sæsonvarer og gøre klar til forskellige arrangementer. Selvom man ikke er elev i køkkenet, kan man stadig blive tilknyttet butikken, f.eks. i en intern praktikperiode.

Landbrug og naturpleje

På landbrugslinjen lærer eleverne at passe dyr, håndtere maskiner og hjælpe til med alle de opgaver der er i staldene og på marken. Vores dyrehold består af kvæg, svin, heste, får, geder, alpakaer, lamaer og kaniner.

Der arbejdes også med forskellige teoretiske temaer. Teoriundervisningen kan f.eks. handle om værktøjs kendskab, fodring, dyrets fysiologi, foling, farring, læmning og kælvning samt årets gang i marken, landbrugets bidrag til samfundet, maskine kendskab m.m.

Dagens praktiske opgaver bliver fordelt mellem eleverne og tager udgangspunkt i elevernes individuelle delmål og interesser

Af opgaver kan f.eks. nævnes, pasning og pleje af skolens dyr, hvordan skal en boks se ud, for at dyret har det godt, almindelig oprydning og rengøring i stalden, fodring, håndtering af de forskellige dyr, pleje og vedligehold af udstyr, pleje af dyr på fold og eng, almindeligt vedligehold og reparation, der er i forbindelse med stald og mark

Gennem arbejdet med de forskellige dyr, styrkes også elevernes motorik.  Derudover styrkes elevernes samarbejdsevne når der skal samarbejdes i opgaverne omkring dyrene, både med personalet og ens medstuderende. Eleverne lærer også at tage ansvar for dyrenes trivsel og helbred.

Hestestald

På Erhvervsskolen Vestjylland, har vi, som en del af vores landbrugslinje, fire heste af forskellige racer og størrelser. Selvom pasning af hestene er en del af landbrugslinjens opgaver, er det også muligt at vælge ekstra tid med undervisning i hestestalden, hvis man har behov og lyst til det. Dette er gældende både for landbrugselever, men også for elever, som er tilknyttet skolens andre linjer.

De elever, der ønsker tilknytning til hestestalden, får 1-2 dage i ugen, hvor de er i hestestalden hele dagen.

I undervisningen bliver eleverne undervist i følgende emner: Pasning og pleje af heste, hvordan skal en boks se ud, for at hesten har det godt. Almindelig oprydning og rengøring i stalden. Ridning. Håndtering af hestene fra jorden. Pleje og vedligehold af udstyr. Hestehold på fold og almindeligt vedligehold og reparation, der er i forbindelse med hestehold.

Der er mulighed for at lave individuelle delmål for undervisningen i hestestalden, som vil blive overført til elevens forløbsplan.

Håndværk

Undervisningen på værkstedet tager udgangspunkt i praktisk undervisning, hvor der arbejdes med fremstilling af forskellige produkter, både i træ og metal.

Der bliver bl.a. fremstillet gårdriver, bord/bænkesæt, metal pynt, blomsterkasser og produkter efter special bestilling fra kunder.

I forbindelse med undervisningen, bruges håndværktøj, maskiner, praktisk matematik, sikkerhed, egenkontrol, samarbejde m.m.

Eleverne får tildelt ”kørekort” til de maskiner, som passer til deres interesse, niveau og delmål. Skolens værksted har svejser, koldsav, båndsliber, søjleboremaskine, rundstålsklipper, afkortersav, formatrundsav, afretter, tykkelseshøvl, vinkelsliber, overfræser, stiksav, boremaskine.

Skolens håndværkslinje er samlet i èt værksted, men det er fordelt på 2 afdelinger i værkstedet, én med jern og ét med træ. Eleverne bliver undervist i begge afdelinger, fordelt så eleverne er mest i den afdeling, hvor de har den største interesse.

På værkstedet har eleverne også mulighed for at styrke deres malefærdigheder, igennem maling af produkter og vedligehold af egne værksteder.

Som elev er man altid velkommen til at komme med nye idéer og forslag til ting der skal laves og eleverne undervises i at lave små projekter fra start til slut. Disse er tilpasset den enkelte elevs niveau. Der kan b.la nævnes at eleverne selv fremstiller sin egen skoreol, som noget af det første i deres stu.

4. Undervisning i Ringkøbing

Undervisningen på værkstedet i Ringkøbing, kan være en kombination af skoletræning og deltage i konkrete opgaver, der er bestilt af vores samarbejdsvirksomheder, som vi er underleverandør til. 

I skoletræningen bruger vi bygning af bordbænkesæt og blomsterkasser til at lære færdigheder i korrekt anvendelse af håndværktøj, mindre batteri og eldrevne maskiner, praktisk anvendt matematik, sikkerhed, egenkontrol og samarbejde.

I de opgaver, som vi løser for eksterne virksomheder, kan eleverne også være med. Her er der stor fokus på at tilegne sig færdigheder indenfor, kvalitetssikring, samarbejde, egenkontrol, oprydning, arbejde med deadlines under tilpassede rammer, vedholdenhed i opgaveløsningen, arbejdstempo igennem gentagelser, være med til at øve struktur og rammer, som den unge står overfor efter endt uddannelse.

I Ringkøbing vil man også skulle deltage i at hjælpe med forplejning til ansatte og elever, opvask, oprydning og rengøring af vores faciliteter. Der vil være også fokus på ens personlige hygiejne og socialt samspil.     

5. Undersvisning i Skjern

Erhvervsskolen Vestjylland kantinen driver kantinen på Innovest.

Innovest er domicil for Ringkøbing-Skjern Forsyning, Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og en stribe mindre virksomheder. Men huset danner også ramme for møder, foredrag, konferencer og uddannelsesaktiviteter.

Det er muligt at tage sin stu i kantinen og derigennem opnå kompetencer indenfor kantine drift. I kantinen produceres og anrettes den mad som leveres til Innovest.

Lige som i køkkenet på EV, undervises eleverne også i følgende emner: Kold og varm mad, bagning, forbereder mødebakker, serviceopgaver, arbejdsmiljø og sikkerhed og undervisning i personlig hygiejne.

Til forskel fra skolens køkkenlinje, er Innovest en kantine, hvor der hver dag skal serviceres kunder og hvor der jævnligt skal tilberedes mad til arrangementer både om dagen og aftenen. Det betyder at eleverne gennem undervisningen på Innovest har direkte kontakt med kunderne og gennem undervisningen bliver eleverne undervist i kundepleje.

På Innovest tages der ligesom på de øvrige linjer, udgangspunkt i elevernes interesse, niveau og delmål.

Undervisningen i Ringkøbing og på Innovest, kan kombineres med undervisningen i Borris, alt efter hvad der giver mening i forhold til den enkelte elevs plan.

6. Almene fag

Fællesrengøring

Alle elever på Erhvervsskolen Vestjylland er en del af fællesrengøring, i de perioder af deres uddannelse, hvor de er på skolen torsdag eftermiddag. Undervisningen har en varighed på én time hver uge.

Fællesrengøring består i, at alle er fælles om at holde skolens fællesarealer rene og pæne. Eleverne bliver undervist i, hvordan man gør rent og anvender klude, koste, støvsuger m.m. mest ergonomisk.

Eleverne bliver også undervist i anvendelse af forskellige rengøringsmidler, mængder og hvilke typer der skal bruges til de forskellige overflader og hvilke værnemidler der evt. skal anvendes. 

Formålet med fællesrengøring er at give eleverne ejerskab over de fælles lokaler og områder i huset, og være fælles om at passe på tingene, så de holder længst muligt. Udover selve undervisningen, får eleverne også et socialt et fællesskab omkring rengøringen, da de arbejder sammen om opgaverne og med faste intervaller får nye områder og nye samarbejdspartnere. Undervisningen er en del af stu elevernes bo træning.

Undervisningen er fast én lektion hver torsdag.

Serviceholdet

Alle elever, der går på Erhvervsskolen Vestjylland, er en del at vores servicehold. Dette er eleverne ca. 3 uger i løbet af et skoleår.

Når man er på serviceholdet, er man ikke i undervisning på sin almindelige linje. Eleven er i stedet tilknyttet skolens køkken og skal hjælpe med forskellige serviceopgaver, som opvask i forbindelse med måltider, støvsugning, gulvvask, diverse opgaver i spisesalen og andre opgaver, som dukker op løbende.

Formålet med dette er, at eleverne skal få et fællesskab omkring de praktiske opgaver og en forståelse for, at det ikke kun er de personer der er i køkkenet, der har et ansvar for de daglige serviceopgaver. Ud over dette, er serviceholdet også en del af stu bo træning på skolen.

I løbet af de uger eleverne er på serviceholdet, vil de, ud over opvask og serviceopgaver, også opnå kendskab til tøjvask. Eleverne bliver undervist i de forskellige processer, der er i at vaske tøj, både i forhold til sortering, forståelse for de mest almindelige vaskemærker, varmegrader, mængde af sæbe, tørre tumbler m.m.

Kursus i digital trivsel

Workshoppen “Digital trivsel” klæder unge på til at navigere på digitale og sociale platforme, med en opmærksomhed på positive aspekter og potentielle faldgruber. Workshoppen tager udgangspunkt i praksisnære cases og temaer fra mere end 10 års undervisning hos unge og fagpersoner i Danmark. Temaerne er bl.a. fællesskaber, sprogbrug, sundhed og delingskultur. Kurset afholdes af ekstern underviser fra Center for digital pædagogik og har en varighed på 2timer.

Kurset afholdes minimum én gang i løbet af elevens stu.

Seksualundervisning

Eleverne har seksualundervisning 2 gange i året. Undervisningen tager udgangspunkt i forskellige emner og forskellige sammensætninger af eleverne. Det kan være små hold, klasseundervisning, og individuel vejledning, hvis den enkelte har brug for det.

Formålet med undervisningen er at styrke elevernes viden om, sex, kærester, grænser, prævention og kønssygdomme. Derudover har eleverne også selv mulighed for at ønske emner.

Skolen har egen seksualvejleder, som varetager undervisning af både elever og personale og tilbyder eleverne individuelle samtaler efter behov.

Dig, mig og fællesskabet

Undervisningen har til formål at: Træne elevens sociale færdigheder. Forståelse af egen og andres kropssprog. Styrke evnen til at sætte grænser og sige fra. Gøre dem mere bevidst om deres egen rolle ind i et fællesskab. Træne evnen til samarbejde. Få en større forståelse for eget følelsesliv.

Undervisningen er en blanding af teori og øvelser. Undervisningen er 2 lektioner om ugen, i 3 måneder på 2. stu år.

Drama

Eleverne har mulighed for at vælge drama/jule show fra uge 43 og frem til juleferien.

Her arbejder eleverne med at skrive et juleshow, som efterfølgende skal vises ved skolens jule brunch inden alle går på juleferie. Eleverne træner deres koncentration, samarbejdsfærdigheder og at arbejde med proces, at gå fra idé til udvikling og til et færdigt produkt. Der arbejdes med forskellige samarbejdsformer, personlige, sociale og kreative udfordringer for den enkelte elev – i forhold til egne grænser.

Undervisningen er 2 lektioner i 3 måneder på 2. og 3. stu år.

Samfundsfag

Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i aktuelle nyheder og emner, der kan have interesse og relevans for de unge. Undervisningen kan omhandle emner, der sker i Danmark, EU og resten af verden, ligesom det kan omhandle lokale nyheder.

Undervisning tager udgangspunkt i det danske samfund og hvad det vil sige at være borger i Danmark, både i forhold til ung i Danmark, unges trivsel, rettigheder, forpligtelser, demokrati, grundloven, nyheder i ind og udland, velfærdssamfund, skat og andre emner, som dukker op løbende.

Undervisningen foregår i 2 lektioner ugentlig, i ca. 6 mdr. af hvert stu år og emnerne er tilpasset elevernes niveau for læring.

Dansk og Matematik, holdet består af 4-6 elever

Eleverne kan tilbydes dansk og matematikundervisning. Forud for undervisningen, bliver eleverne testet i de enkelte fag og undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs niveau.

Der stilles hjælpemidler og it-udstyr til rådighed i undervisningen. Eleverne har mulighed for at komme op til FVU prøver i begge fag. Dette aftales med den enkelte elev.

Undervisningen er 4 lektioner ugentlig.

Udslusning

Inden eleverne afslutter deres stu på Erhvervsskolen Vestjylland, deltager de i udslusningsundervisning.

Eleverne undervises i forskellige emner, som omhandler tiden efter stu. Emnerne er forskellige og kan f.eks. handle om muligheder for beskæftigelse, uddannelse, bolig, husholdningsbudget, fritid, bostøtte og andre emner, som eleverne selv bringer på bane.

Formålet med undervisningen er, at vise eleverne hvilke muligheder de har når de har afsluttet deres stu.

Undervisningen er 2 lektioner over 6 måneder på 3. stu år.

7. Valgfag

På Erhvervsskolen Vestjylland har vi valgfag hver torsdag eftermiddag. I valgfag har eleverne mulighed for at vælge forskellige fag, alt efter deres interesse og ønske. Det justeres løbende hvilke fag der tilbydes, alt efter hvad der efterspørges.

Eleverne vælger hvilket fag de har lyst til at deltage i, for 3 måneder ad gangen. Lige nu har vi følgende valgfag:

F.U.T-Fysisk uddannelse og træning

I FUT, er eleverne er samlet på tværs af årgang og linjer og de bliver præsenteret for forskellige former for fysiske aktiviteter.

Formålet med undervisningen er bl.a., at støtte eleverne i at være aktive i hverdagen. Formålet er også at styrke de unges sociale kompetencer og præsentere dem for mulige fritidsaktiviteter, som de evt. også kan bruge efter stu´en.

Undervisningen foregår over to lektioner. Udover den fysiske aktivitet, er der også fokus på at undervise de unge i god hygiejne, efter man har dyrket sport.

Vi oplever, at en del af vores elever, har dårlige oplevelser, fra tidligere skoletid, med især idrætsaktiviteter. Vi forsøger at give dem en forståelse for det at være aktiv på nye måder, og med tilpassede krav.

Undervisningen foregår både i skolens egen hal, skolens udearealer og andre steder i nærområdet, alt efter hvilken aktivitet der laves.

I planlægningen af undervisningen, har vi fokus på elev inddragelse, så eleverne også selv er med til at byde ind med, hvilke aktiviteter de har lyst til at få afprøvet.

Spilcafé / Brætspil

I denne undervisning bruges skolens gamerrum, hvor eleverne spiller alene, eller mod hinanden online. Eleverne har adgang til de mest almindelige spil på en gamer computer og X-boks.

Spillende bliver løbende opdateret, og der er fokus på at eleverne trænes i den gode tone, når man spiller online og på at træne eleverne i at være sociale med hinanden, bag skærmen.

Hvis eleverne ikke er interesseret i gaming, er der også mulighed for at spille pool, kort og de mest almindelige brætspil.

I denne undervisning har vi fokus på at træne elevernes sociale kompetencer, og øve dem i at hygge sig med et spil, og derigennem få skabt nye, eller styrket nuværende, sociale relationer.

Kreativt værksted

I skolens kreative værksted har eleverne mulighed for at udfolde deres kreative evner. Eleverne vælger selv om de har lyst til at male, sy, tegne eller noget helt tredje. Eleverne undervises i de kreative fag, samtidig med at de trænes socialt, på tværs af linjer og årgange.

Vi har et samarbejde med flere forskellige virksomheder, som vi får leveret tøj fra, som vi efterfølgende syer om til andre ting, og den vej igennem underviser eleverne i bæredygtighed. Det kan f.eks. være cowboybukser som syes om til bøllehatte eller caps.

I denne undervisning har eleverne også mulighed for at lære, hvordan en symaskine virker, hvis det har deres interesse.

8. Takster

Generelle takster – gældende fra 1. januar 2024 Alle priser er opgivet pr. måned 

For undervisning opkræves hos kommunen Kr. 20.600,00 

Uddannelsesrelaterede udgifter Opkræves hos kommunen Kr. 10.000,00
(Éngangsbeløb ved opstart – undervisningsmaterialer, arbejdstøj, sikkerhedssko m.v.)

9. Kontakt

Erhvervsskolen Vestjylland står altid til rådighed for yderligere dialog, spørgsmål eller behov for uddybning af dokumentets indhold.

Du er altid velkommen til at kontakte os, for et besøg og en rundvisning, eller for at høre mere om vores tilbud. Ring eller skriv til Mette eller Tina, så finder vi sammen et passende tidspunkt, for et besøg.

Du er også velkommen til at henvende dig for sparring, hvis du ønsker at drøfte en mulig kursist eller elev med os, eller er tvivl om vedkommende vil kunne have gavn af et forløb hos os. Vi ser frem til et konstruktivt samarbejde omkring levering af støtteydelser, der tilgodeser den enkelte borgers behov bedst muligt.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Mette Ulnits

Ansvarlig for sagsadministration

30 43 10 01
[email protected]

Tina Skovby

Socialrådgiver

30 31 20 86
[email protected]

Indkøbskurv0
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0