Vores afdelingsleder for pædagogisk udvikling og koordinering, Majbritt Højgaard Larsen, synes det er vigtigt at forstyrre både sin egen og andres vanetænkning. Det er afgørende for, at vi alle lærer at forstå, hvad det vil sige at være et menneske med særlige behov, og hvordan vi som fagpersoner kan støtte på bedst mulig vis.
Her på Erhvervsskolen Vestjylland vender vi flosklen “Du kan hvad du vil” på hovedet. Det gør vi fordi vi ikke tror på den – i hvert fald ikke som den er.
Hvis vi tager sætningen som den er, så bliver det “at kunne” et spørgsmål om vilje. Og så simpelt er det ikke. Vi kan ikke se hen over en lang række afgørende livsbetingelser når et ungt menneske ikke “kan”.
Det er helt grundlæggende for vores tilgang til vores elever, at det ikke gøres til et spørgsmål om at vilje, når man er udfordret i at gøre noget. For hvis du eksempelvis har autisme, er svært præget af angst, har ADHD eller alle tre ting på én gang, så er du underlagt nogle helt andre betingelser i forhold til “at kunne”. Viljen er der, men der er en helt række andre ting som står i vejen.
Vilje er naturligvis en forudsætning for, at man foretager en handling.
Men for vores elever handler det ikke om manglende vilje. Det handler om ressourcer. Det handler om indsigt i sin egen diagnose. Det handler om ikke at give sig selv skylden for det man ikke kan. Og det handler om trygge rammer, hvor der er plads til forskellighed
Derfor er udgangspunktet for os, at “MAN VIL – HVIS MAN KAN”.